Fork me on GitHub

D-PAC event

D-PAC event

Vier jaar onderzoek aan de Universiteit Antwerpen, Universiteit Gent en imec laat zien: comparatief beoordelen werkt! Het is de effectiefste methode om complexe vaardigheden te meten en ontwikkeling te stimuleren. Leer hoe comparatief beoordelen wordt ingezet in onderzoek, onderwijs en professionele organisaties op ons gratis D-PAC event (15 november) en in onze D-PAC workshop (16 november). Het event wordt georganiseerd door de Universiteit Antwerpen.

Praktische informatie event 15 november

Datum: woensdag 15 november
Aantal plaatsen: 150 (VOL!)
Kosten: gratis
Locatie: UAntwerpen, De Meerminne, Sint-Jacobstraat 2, Antwerpen

Reizen naar Antwerpen

We raden je aan om met het openbaar vervoer naar Antwerpen te komen. De eventlocatie is 15 minuten wandelen van het centraal station. Kom je toch met de auto, raadpleeg dan de website www.sna.be (Slim naar Antwerpen) voor de beste route, er zijn namelijk flinke werkzaamheden in het centrum.

De hele Antwerpse binnenstad is een lage-emissiezone (LEZ). Enkel voertuigen die aan de toelatingsvoorwaarden beantwoorden, mogen nog binnen.
Parkeren kan op de volgende plekken:

Parking St. Jacob
Sint-Jacobsmarkt 81

Q-Park Antwerpen Godefriduskaai (parkeergarage)
Zeevaartstraat 11

Q-Park Antwerpen Shopping Meir (parkeergarage)
Korte Klarenstraat 10

Of kies voor Park + Ride Antwerpen (gratis parkeren en verder met openbaar vervoer)

Programma event op 15 november

Sven rond

10:00 uur
Introductie D-PAC
Sven De Maeyer (Universiteit Antwerpen)


a78ec46b-f80e-49cb-afad-fd3c581b117e

10:10 uur
De kracht van paarsgewijs vergelijken voor het beoordelen van competenties
Liesje Coertjens (Université catholique de Louvain)


Tanguy rond

10:40 uur
Interactieve D-PAC demo
Tanguy Coenen (imec)

10:50 uur - Koffiebreak

 

team rond

11:10 uur
Vier jaar onderzoek naar comparatief beoordelen: wat hebben we ontdekt?
Sven De Maeyer (Universiteit Antwerpen)


San rond

Presentatie 1: Hoe betrouwbaar & efficiënt is comparatief beoordelen?
San Verhavert (Universiteit Antwerpen)


Marije rond

Presentatie 2: Meten we wel wat we willen meten? De validiteit van comparatief beoordelen
Marije Lesterhuis (Universiteit Antwerpen)

12:00 uur - Lunch

Renske rond

12:45 uur
Manieren om comparatief beoordelen te gebruiken: een overzicht van alle gebruikers
Renske Bouwer (Universiteit Antwerpen)


Maarten rond

Presentatie 1: Peer assessment & feedback voor studenten
Maarten Goossens (Universiteit Antwerpen)


Roos rond

Presentatie 2: Feedback voor organisaties & professionalisering
Roos Van Gasse (Universiteit Antwerpen)


Anneleen rond

Presentatie 3: Selectie van cv’s, portfolio’s & projectvoorstellen
Anneleen Mortier (Universiteit Gent) & Renske Bouwer (Universiteit Antwerpen)

14:00 uur – Postersessies

9 spectaculaire praktijkvoorbeelden van comparatief beoordelen (klik op postertitel voor meer informatie)

Bij de organisatie van groepswerk gaat te weinig aandacht naar het spreken zelf. Praktijkonderzoek toont aan dat ‘exploratieve gesprekken’ leerlingen beter doet leren, beter doet samenwerken en zowel hun taalvaardigheid als probleemoplossend vermogen versterkt.

Jan T’Sas, praktijkassistent/PhD student (School of Education, Universiteit Antwerpen)

Een Cochlear Implantaat (CI) of een akoestisch hoortoestel (HA) biedt kinderen die geboren zijn met (zeer) ernstige gehoorschade de optie om alsnog taal en spraak te ontwikkelen. Een CI of HA leidt echter niet tot een perfect gehoor, met verschillen in taalverwerving tot gevolg. In ons onderzoek leggen wij deze verschillen bloot door de spraak van kinderen met een CI, HA en normaal gehoor voor te leggen aan beoordelaars via de D-PAC-tool.

Ilke De Clerck & Nathalie Boonen, doctorandi FWO-Aspirant (Universiteit Antwerpen en FWO)

Veel leerlingen ervaren angst als ze voor een groep moeten spreken, maar vaak zal de les Nederlands dit niet expliciet behandelen. Daarom hebben wij een innovatieve en compacte training voor het secundair onderwijs gecreëerd die de voordelen van improvisatietheater centraal zet en de spreekangst van de leerlingen aanpakt. Voor en na de training vulden de leerlingen een vragenlijst in en legden ze een spreekopdracht af die we op video opnamen. Verschillende beoordelaars hebben deze video’s met D-PAC gescoord.

Jordi Casteleyn, Docent Didactiek Nederlands, Didactiek Nederlands aan anderstaligen & Talenbeleid (School of Education, Universiteit Antwerpen)

Onze poster toont hoe wij D-PAC hebben ingezet voor het beoordelen en geven van feedback op 2700 teksten. We presenteren hoe een D-PAC-assessment met een klein aantal teksten de basis vormde voor de ontwikkeling van een breed inzetbaar beoordelings- en feedbackinstrument.

Nina Vandermeulen & Brenda van den Broek, PhD-onderzoekers (Universiteit Antwerpen)

Binnen het hoger beroepsonderwijs zijn analytische beoordelingen met rubrics de laatste jaren sterk in opkomst, omwille van transparantie voor de student. Er is echter reden om te twijfelen aan de validiteit en generaliseerbaarheid van dergelijke beoordelingen. De opleiding Communication & Multimedia Design ‘s-Hertogenbosch is gestart om ontwerpproducten, gemaakt door studenten, te beoordelen met D-PAC, om zodoende valide en betrouwbaar te beoordelen.

Marion Tillema, docent en onderzoeker (Avans Hogeschool – Academie voor Industrie en Informatica & lectoraat Brein & Leren)

Via paarsgewijze vergelijking van videoclips brengen we de professionele visie van studenten en leraren in kaart over inclusieve klassen in het lager en secundair onderwijs. Dit onderzoek kadert binnen het project ‘POTENTIAL – Power to Teach All!’.

Esther Gheyssens, onderzoeker Potential (Vrije Universiteit Brussel)
Karolien Keppens & Iris Roose, onderzoekers Potential (Universiteit Gent)

Voor het vak Animation 1 van de opleiding Multimedia Technology aan de Karel de Grote Hogeschool kregen de studenten een fragment uit het hoorspel “De Bokrokker” van het Geluidshuis. Het was hun opdracht om hun eerste stapjes in animatieland te zetten en hun fragment te voorzien van animatie. De resultaten werden beoordeeld door animatie-professionals, mensen van het Geluidshuis en docenten van de opleiding.

Ivan Waumans, Lector Multimedia Technology & Creative Technologies and Entrepreneurship (Karel de Grote hogeschool)

Studenten van de master Meertalige Professionele Communicatie (MPC) maakten gebruik van de paarsgewijze vergelijking via D-PAC. Ze gaven elkaar feedback op een schriftelijke opdracht over klachtencommunicatie. Die input vormde de basis voor een feedbackcollege.

Suzy Stals, praktijkasssistent Professionele Communciatie & Luuk Van Waes, hoogleraar Professionele Communicatie, TEW – Departement Management (Universiteit Antwerpen)

This study investigates a two-stage approach to Comparative Judgement (CJ). Firstly, a calibrated rank order was created using a normal CJ session. Then 20 essays were (re)placed onto that rank order by comparing them to scripts in the calibrated rank order using an adaptive algorithm. The results of this study focus on how many judgements were needed to place the scripts onto the rank order and how reliable the calibrated rank order needs to be.

Antony Furlong, Manager Assessment Research and Design (International Baccalaureate)

A bottom-up approach to determine the most strategically relevant technologies for our development team using comparative judgement.

Tanguy Coenen, Application prototyping team manager (imec)

 

D-PAC live beoordelen met D-PAC

Hoe bepalen we nou welk praktijkvoorbeeld met D-PAC het meest inspireert? Met onze eigen tool natuurlijk! Het publiek vergelijkt de posters met elkaar in een live assessment. De winnaar mag pronken met de eeuwige roem en de D-PAC Inspiratie Award.

 

15:30 uur - Uitreiking D-PAC Inspiratie Award

Sven rond

15:40 uur
Afsluiting & blik op de toekomst
Sven De Maeyer (Universiteit Antwerpen)

16:00 uur - Receptie

Live Magazines

De schrijvers & fotograaf van Live Magazines zijn tijdens het event aanwezig om verslag te doen. Misschien word jij ook wel gestrikt voor een interviewtje. Na het event zullen we het digitaal magazine zeker met je delen!

Contact & updates

Wil je updates over het event en de workshop ontvangen? Of heb je een andere vraag? Mail ons!

 Inschrijven nieuwsbrief & reservelijst

Het event is vol! Wil je op de reservelijst of ontvang je graag informatie over toekomstige events en workshops die we organiseren, vul dan alsnog het inschrijfformulier in.

Ja, ik wil op de reservelijst voor het D-PAC event op 15 november

 

Let op: heb je je ingeschreven voor het event, maar ben je toch verhinderd, meld je dan tijdig af. Er is inmiddels een reservelijst dus we kunnen zeker iemand anders blij maken met jouw plek.